حتی برای من، کسی که مشتاق سخت افزار کارت گرافیک هستم، مدتی طول کشید تا ایده ارتقاء رزولوشن هوش مصنوعی را درک کنم.
اما این فناوری جدید در چند سال گذشته تقریباً توسط تمامی تولیدکنندگان بزرگ GPU مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که انویدیا با DLSS پیشتاز بسته است و سایرین در پی آن، از جمله AMD با FSR، اینتل با XeSS و حتی سونی با PSSR در پلی استیشن. 5 حرفه ای
و من اکنون آماده هستم تا آن را بگویم: فناوری ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی در زمان واقعی، گرافیک های با وضوح بومی را در بازی منسوخ کرده است. به خواندن ادامه دهید تا بدانید ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی چیست، چرا انقلابی است و برای همه بازیهای جدیدی که در آینده بازی خواهید کرد چه معنایی دارد.
ارتقاء رزولوشن هوش مصنوعی چیست؟
ارتقاء رزولوشن هوش مصنوعی (که تازه به آن ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی نیز میگویند) زمانی است که یک بازی فریمهای خود را با وضوحی کمتر از وضوح اصلی صفحه نمایش شما رندر میکند، سپس از تکنیکهای پردازش تصویر هوش مصنوعی برای تغییر مقیاس آن فریم رندر شده به وضوح اصلی استفاده میکند. با یادگیری ماشینی مدرن، این تصاویر ارتقا یافته بسیار نزدیک به نظر می رسند.
البته همه ویژگیهای ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی برابر نیستند. به عنوان مثال، DLSS انویدیا (Deep Learning Super Sampling) بهترین عملکرد را با پردازندههای گرافیکی RTX خود دارد، در حالی که FSR AMD (FidelityFX Super Resolution) و XeSS اینتل (Xe Super Sampling) سازگاری گستردهتری را در اولویت قرار میدهند. در برخی موارد، تفاوت ها می تواند بسیار زیاد باشد.
DLSS انویدیا به طور کلی به عنوان بهترین محصول در نظر گرفته می شود، به خصوص زمانی که با فناوری تولید فریم آن همراه شود. تولید فریم که روی هستههای تانسور یک GPU RTX اجرا میشود، دو فریم را تجزیه و تحلیل میکند و سپس از هوش مصنوعی برای ایجاد فریم دیگری در بین آنها استفاده میکند که در نتیجه نرخ فریم بالاتر و گرافیک روانتر در بازیهای با گلوگاه CPU ایجاد میشود. Nvidia Reflex سپس وارد عمل می شود و به به حداقل رساندن تأخیر ورودی کمک می کند که در غیر این صورت ممکن است هنگام ایجاد فریم ها از ابتدا به این شکل احساس شود.
برای مثال، فرض کنید Cyberpunk 2077 را در تنظیمات Ultra با وضوح 4K با Path Tracing بازی میکنید. حتی Nvidia GeForce RTX 4090 برای دستیابی به نرخ فریم قابل پخش با مشکل مواجه است. اما با Nvidia DLSS 3.5 و تولید فریم، عملکرد بدون افت زیاد در وفاداری بصری بسیار بهبود مییابد. این بهترین از همه دنیاست.
در همین حال، AMD هنوز هوش مصنوعی را به طور کامل به فناوری FSR 3 خود وارد نکرده است (اما قصد دارد این کار را در آینده نزدیک انجام دهد) و طعم خاص خود را به نام فریم های حرکتی سیال دارد. اینتل دارای ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی با XeSS 2 است که اخیراً در بررسی Intel Arc B580 به آن نگاه کردیم. فناوری اینتل همچنین دارای Xe Low Latency (XeLL) است که شبیه Nvidia Reflex است.
منبع:pcworld